Followers

Sunday 30 December 2012

cerpen "Penjaga" [ii]


  Pagi yang damai disekolah kecoh dengan kedatangan ahli Persatuan Pelajar Sekolah. Masing-masing terpesona dengan karisma yang diperolehi oleh empat orang ahli persatuan tersebut. Kerusi raja dipegang oleh Irfan. Dia merupakan seorang yang amat berdedikasi dan dikagumi oleh semua warga sekolah. Kerusi permaisuri pula dipegang oleh Finas. Finas merupakan seorang yang berkebolehan dari segala segi dan Finas berada satu kelas dengan Kayra. Kerusi Raja Muda dipegang oleh Amin. Amin merupakan pelajar tingkatan 5 dan ketua kelab bola sepak sekolah. Kerusi terakhir iaitu Puteri  yang dipegang oleh Diana. Diana merupakan ahli termuda didalam ahli utama dan dia juga merupakan seorang yang manja. Tugas ahli Persatuan Pelajar adalah memastikan segala keperluan dan keselamatan pelajar terjamin apabila berada dikawasan sekolah.

      “Hai Kayra,” sapa satu suara dari belakang.

      Kayra yang terkejut dengan sapaan it uterus terjatuh dan memandang orang itu dengan muka yang ketakutan. Finas tergelak melihat wajah Kayra yang penuh ketakutan itu. Dia membantu Kayra bangun dan meminta maaf atas kesilapannya menegur Kayra secara tiba-tiba.


    “ Ermm... Kayra,saya ada benda nak bagi awak nie,”

   “Apa dia?” Kayra menunggu kata-kata yang bakal diperkatakan oleh Finas manakala Finas membuka beg galasnya dan mengeluarkan sesuatu.

  “Awak nak tak gambar-gambar ekslusif Irfan,” Finas menunjukkan gambar-gambar Irfan dengan pelbagai gaya.

  “Nak..tapi nanti kejap. Nie nak umpan saya masuk Persatuan Pelajar Sekolah ke?”

 “Yap,” jawab Finas jujur,”Awak ambik nie dan awak dapat masuk Persatuan Pelajar Sekolah untuk dekati Irfan,”

   “Kayra...jangan tergoda,awak kena tekadkan diri,” Ran berbisik ditelinga Kayra.

  “Tapi kalau awak tak nak pun takpe. Saya cuma nak ajak awak join kitorang pergi rumah Irfan hujung minggu nie. Awak nak?” Finas mencuba cara lain untuk memujuk Kayra.

  “Ok..tapi kalau nak pergi rumah orang,kita kena bawak buah tangan,” Kayra memandang Finas untuk meminta bantuan.

  “ Takpe kita jumpa dekat bengkel pastry jam 3 nanti,” Finas berlalu pergi

  Kayra hanya memerhatikan Finas berlalu,” Kayra, baik awak cepat sebab sekarang dah 1:30,” Miki mengingatkan Kayra dengan masa yang berlalu.

                                                   ******************
  “Kita nak buat apa untuk putera ?” Kayra memandang Finas untuk mengetahui apa yang bakal mereka buat.

   “ Memandangkan kita nak pergi rumah Irfan, jadi kita buat pie. Dia suka pie tapi awak kena pastikan tak panggil Irfan ‘putera’ masa depan dia” Finas memberi amaran.

   “Kenapa?”

  “Rahsia. Ok,kita mula sekarang,” Finas mengeyitkan mata kepada Kayra.

      Mereka berdua mula membuat pie dengan memasak gula pasir hingga cair dan keperangan. Kemudian masukkan epal dan kismis dan gaul rata. Kayra memasukkan bancuhan tepung jagung dan masak hingga pekat. Sejukkan.

  “Ok,saya nak keluar sekejap,”Finas mengambil raga yang berada diatas meja.

  “Nak pergi mana?”

  “Saya nak ambik buah-buahan untuk buat hiasan,sementara tu awak buatlah doh ye,”Finas meninggalkan Kayra

  “Macam mana nak buat doh. Aku tak tahu,” Kayra mengeluh bersendirian

 “ Saya boleh tolong,” Su menawarkan diri.

 “Terima kasih,”

  Belum sempat segalanya bermula muncul seorang lelaki ditingkap bengkel. Lelaki itu tersenyum kepada Kayra dan penjaganya.

 “Hai Kayra,kita jumpa lagi,” lelaki tersebut menyapa Kayra sambil melangkah masuk kedalam bengkel.

 “A..awak..awak..lelaki yang pakai baju pelik tu,”Kayra tergamam dengan kedatangan lelaki tersebut.

  “Baju pelik? Apa-apa jelah, yang penting serahkan penjaga awak tu,” lelaki tersebut menangkap Su.

  Kayra yang terkejut terus berlari ke arah lelaki tersebut untuk mengambil Su kembali tetapi dia tersilap langkah sehingga mereka berdua jatuh. Su berjaya melarikan diri. Jantung Kayra dan lelaki tersebut berdegup kencang apabila mata mereka bertemu.

  “Zaquan...apa yang kamu cuba buat dengan Kayra,” jeritan Finas menyedarkan Kayra dan lelaki itu. Kayra bangun dan berlari kepada Finas. Dia cuba membuang debaran yang melanda ketika itu.
  “Temari,bertukar,” Finas memberi arahan kepada Temari iaitu penjaganya.

 Karakter Finas bertukar menjadi seorang yang ganas apabila bertukar. Dia menyerang Zaquan tetapi lelaki itu sempat melarikan diri. Mereka berdua berlari diserata bengkel. Ketika Zaquan melompat dari satu meja ke satu meja,dia telah terlanggar acuan pie yang dibuat oleh Kayra.

  Su cuba menyelamatkan keadaan dengan bertukar dengan Kayra dan menghasilkan krim yang banyak. Akan tetapi segalanya sia-sia kerana pie tersebut telah jatuh dan pecah. Kayra melutut dihadapan pie yang pecah.

  “Kayra,saya mintak maaf,”Finas cuba menenangkan Kayra.

  “Takpe lah Finas,memang dah betul saya tak pandai benda-benda nie, sebab tu hancur,” Kayra mengesat air matanya. Zaquan yang melihat disebalik dinding hanya mampu memandang sebelum berlalu apabila dipanggil oleh Yoru iaitu penjaganya.

  Finas memandang meja dan melihat kelengkapan untuk membuat pie. Mereka kekurangan bahan-bahan untuk membuat pie yang baru.

 “Bahan-bahan yang ada tak cukup untuk buat pie lagi,” kata Finas perlahan.

 “Mungkin kita boleh buat benda lain dengan bahan yang tinggal. Biar Su yang uruskan. Kayra,bertukar karakter,” Su menyatakan pendapatnya dan bertukar dengan Kayra.

 Dengan kemahiran yang dimiliki oleh Su,dia mengawal segala pergerakan Kayra sehingga terjadinya biskut yang pelbagai bentuk. Miki melukis biskut yang bakal keluar dari oven selepas ia selesai dibakar. Mereka semua tersenyum apabila melihat biskut yang telah selesai dibakar.

   Malam dirumah Kayra selepas makan malam,mereka berempat duduk dihadapan meja tulis untuk membungkus biskut tersebut. Terdapat dua pilihan warna yang telah ditetapkan, satu berwarna merah dan satu lagi berwarna hijau.

  “Apa yang nak ditulis dekat dalam kad nie ye?” Kayra berfikir sejenak.

  “Takpe,biar kami uruskan. Kayra,bertukar karakter,” Ran bertukar dengan Kayra tanpa sempat Kayra memberikan persetujuan.

  Kehadapan putera Irfan,

Sudah sekian lama saya memendamkan perasaan kepada putera tetapi saya tidak berani untuk meluahkannya. Saya hanya berani meluahkannya melalui kad yang telah saya sertakan didalam biskut ini. Saya berharap agar putera dapat memakan biskut ini dengan penuh kasih sayang.
                                                                                                       
                                                                                                                 Yang dicintai
                                                                                                                    Kayra Asmidar

Selepas itu mereka meletakkan kad tersebut didalam bekas biskut dan membungkusnya dengan pembalut berwarna merah.

  “Nanti-nanti,kamu semua nak malukan aku ke. Aku tak akan bagi yang ini,aku akan bagi yang lagi satu,” Kayra membelut satu lagi bekas biskut dan berlalu ke katil untuk tidur.

    Pada hari berikutnya,Kayra menunggu Finas dihadapan taman kerana Finas sudah berjanji untuk pergi bersama-sama. Tiba-tiba Su dating dengan membawa bekas biskut yang berwarna merah lalu menhempap kepala Kayra.

  “Su!!! Apa kamu buat nie,” Kayra memarahi Su.

  “Tapi saya rasa yang merah ini lagi sesuai dan cantik,” Su memohon simpati dari Kayra untuk membawa bekas biskut berwarna merah itu.

  “Ikut suka hati kamulah,” Kayra mengambil bekas itu dan terus menunggu.

  Hampir setengah jam mereka menunggu tetapi Finas dan yang lain-lain tidak muncul juga.

 “Hai Kayra,”

 “Irfan!!!!”

“Finas cakap dia ada masalah jadi dia suruh saya jemput awak,”Irfan melemparkan senyuman manis kepada Kayra.

 “Saya..saya, saya mintak maaf.” Kayra menyerahkan bekas biskut berwarna merah kepada Irfan tanpa dia sedari dan melarikan diri.

  Kayra menyorok dibelakang tembok,”Nasib baik kita dah bagi dia biskut tukan,”

  “Tapi Kayra,awak bagi yang warna merah bukan hijau,” Miki menunjukkan bungkusan yang terdapat ditangan Kayra.

 “Ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!,” Kayra menjerit.

  Perlahan-lahan Kayra menyelinap masuk kedalam bilik Irfan untuk menukar bekas biskut. Dia terpesona apabila suasana bilik Irfan yang kemas.

  “ Siapa awak semua nie?” Tanya satu suara

  “Kami mintak maaf,”Kayra meminta maaf lalu mengangkat kepalanya. Kelihatan seorang penjaga sedang duduk disinggah sana yang kecil,” Wah!!! Irfan junior lah,”Kayra menarik-narik pipi penjaga tersebut.

  “Kiseki, sape tu?”Irfan membuka pintu biliknya dan melihat Kayra sedang memegang Kiseki.

  Kayra duduk disebelah Irfan ditaman yang terletak dibelakan rumah Irfan.

 “Terima kasih sebab sudi datang kerumah saya,Kayra. Tak sangka awak tahu alamat rumah saya,” Irfan memulakan bicara.

  Kayra terpesona dengan wajah Irfan . Inilah kali pertama dia dapat duduk sedekat ini dengan putera idaman sekolah mereka.

 “Putera,”

 “Kamu sebut ‘putera’,aku bukan sebarang ‘putera’. Aku adalah putera yang akan menakluki dunia ini dengan kuasa aku sendiri. Hahaha,” Irfan bertukar apabila mendengar perkataan ‘putera’.

  “Kayra?”

  “Finas,apa dah jadi dengan Irfan,” Kayra berlari ke arah Finas apabila melihat dia tiba dengan Diana dan Amin.

  “Kan saya dah pesan jangan sebut ‘putera’ bila depan dia. Nie lah jadinya,”

  “Kenapa tak cakap awal-awal?” Kayra mula mengelabah.

  “Sebab ia menghiburkan,” Amin,Diana dan Finas menjawab serentak.

 Setelah beberapa minit,Irfan kembali keasal dan menjauhi Kayra. Dia berasa malu apabil Kayra melihat keadaannya apabila bertukar karakter.

  “Saya mintak maaf,nie lah jadi kalau orang sebut perkataan tu. Saya tak ada keyakinan melindungi semua orang jadi saya buat permintaan. Sebab tu lahirnya Kiseki,” Irfan menjelaskan kepada Kayra.

  Kayra teringat tentang permintaannya untuk menjadi gadia normal sebelum lahirnya Ran,Miki dan Su.

      " Jadi semua orang ada penjaga lah nie,"Kayra memandang mereka semua dan melihat setiap orang ada penjaga masing-masing. kayra tersenyum apabila melihat mereka semua sama seperti dia. dia berjalan ke arah Irfan.

  “ Nah! Cubalah rasa biskut nie,kita boleh kongsi dengan semua orangkan,” Kayra menyerahkan bekas biskut berwarna hijau kepada Irfan. Irfan tersenyum kembali apabila menerima pemberian Kayra.

No comments: